Το τμήμα Αγγλικής Λογοτεχνίας και Γλώσσας του Πανεπιστημίου Ιντιανάπολις Αθηνών σε συνεργασία με την λέσχη τεχνών “Art  Salon Natalyi Kostaki” οργανώνει στο Πολιτιστικό του Κέντρο (Mάρκου Αυρηλίου 5, Αέρηδες, Πλάκα)  Ημερίδα στις 28 Μαΐου του 2009 με θέμα :
«Νίκολας Ρέριχ – Αγγελιοφόρος της Ομορφιάς και της Ειρήνης»

roerich-flyer

Ο Νικολας Ρέριχ [Nikolai Konstantinovich Rerih, 1874-1947] ήταν ένας διεθνώς αναγνωρισμένος καλλιτέχνης, συγγραφέας, εξερευνητής, ανθρωπιστής και ειρηνοποιός.mother_of_the_world-roerich

Ο Ρέριχ προσπάθησε να εφαρμόσει τις αρχές της μουσικής στη ζωγραφική, συσχέτιζε τη μουσική με τη χρήση των χρωμάτων και τις χρωματικές αναλογίες με αυτές της αρμονίας. Ζωγράφισε πίνακες για τις μεγαλύτερες όπερες της εποχής του. Πολλά από τα έργα του έχουν θρησκευτικά θέματα, όπου απεικονίζονται άγγελοι, άγιοι και θρησκευτικοί ηγέτες όλων των μεγάλων θρησκειών. Συνήθως αυτές οι πνευματικές μορφές, είναι φύλακες ενός πολύτιμου λίθου, χαραγμένου με κάποιο σύμβολο. Αυτός ο λίθος συμβολίζει τον πνευματικό θησαυρό της ανθρωπότητας, που παρόλο που είναι κρυμμένος, είναι εμφανής σε όσους έχουν τη θέληση να τον αποκαλύψουν.
Σε μία εκτεταμένη θεματική σειρά πινάκων και σχεδίων απεικόνισε τα αρχαία μνημεία και τους ναούς της χώρας του και άλλων χωρών. Σκοπός του ήταν να αναδείξει την ομορφιά και την αξία τους, ώστε να συνειδητοποιήσουν οι άνθρωποι τη σπουδαιότητα της διατήρησής τους.

Σχεδίασε σκηνικά για μπαλέτα της εποχής του και συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ονόματα της τέχνης και της διανόησης.
Η γυναίκα του Ελένα [1879-1955] ήταν μια εμπνευσμένη και με επιρροή συγγραφέας , δασκάλα και μια βαθύτατα πνευματική φύση. Σύντροφοι σε όλα, ο Νίκολας και η Ελένα Ρέριχ μοιράζονταν την πεποίθηση οτι « η γνώση και η ομορφιά είναι ο πραγματικά θεμέλιος λίθος της Εξέλιξης, οι πύλες προς μια παγκόσμια κοινότητα ». Το ζεύγος Ρέριχ δίδασκε ότι η σύνθεση της γνώσης απο όλα τα πεδία των ανθρωπίνων επιτευγμάτων ήταν απαραίτητη για το σχηματισμό μιας πλήρως ανεπτυγμένης ύπαρξης.

Ο Ρέριχ ήθελε να εξυψώσει την κοινωνία και να τη σώσει από την ακαδημαϊκή μετριότητα. Ονειρευόταν ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου θα γινόταν συγκριτική μελέτη των πολιτισμών, των τεχνών και των θρησκειών.

Πίστευε στη ζεύξη μεταξύ Ανατολής και Δύσης, θρησκείας και επιστήμης, υποκειμενικού και αντικειμενικού.

Το 1921 ίδρυσε στη Νέα Υόρκη το Ινστιτούτο των Ηνωμένων Τεχνών σε μια προσπάθεια να υλοποιήσει το ονειρό του. Το πρόγραμμα του Ινστιτούτου περιείχε μια αξιοσημείωτη ποικιλία αντικειμένων και οι καθηγητές ήταν από τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της τέχνης, της δημοσιογραφίας και των γλωσσών. Το εγχείρημα άνθισε αρχικά, δεν επιβίωσε όμως στη Μεγάλη Οικονομική Κρίση. Το 1949, επανιδρύθηκε ως Μουσείο Nicholas Roerich, και παραμένει μέχρι σήμερα.

Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο Ρεριχ περιηγήθηκε σε αρχαιολογικούς χώρους και επισκέφθηκε μνημεία σε όλη τη γη. Ανέπτυξε σημαντική πρωτοβουλία για την προστασία και τη διατήρησή τους. Πίστευε ότι, αν και τα ανθρώπινα έργα υπόκεινται μοιραία στη φθορά του χρόνου, η σκέψη που τα δημιούργησε παραμένει σαν ένα αιώνιο ρεύμα συνειδητότητας.
Η Συνθήκη Ρέριχ (Roerich Pact and Banner of Peace) δημιουργήθηκε για να προστατέψει τα μνημεία της ανθρώπινης ιδιοφυϊας και ψηφίστηκε σαν νόμος το 1935 απο τις Η.Π.Α και άλλες 20 χώρες της Αμερικής.

Η συνθήκη Ρέριχ διακηρύττει ότι όλα εκπαιδευτικά, καλλιτεχνικά, θρησκευτικά και επιστημονικά ιδρύματα, καθώς και όλα τα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς θα κριθούν ιερά, απαραβίαστα και σεβαστά από όλα τα έθνη εν καιρώ πολέμου και ειρήνης.
Με τη σύζυγό του Ελένα ίδρυσαν στη Νέα Υόρκη το κίνημα της Agni Yoga, το οποίο πρέσβευε έναν ηθικό τρόπο ζωής, εμπνευσμένο από τις θρησκείες και τις φιλοσοφίες όλων των εποχών.

Μετά από ένα μακρύ εξερευνητικό ταξίδι στην Ινδια ίδρυσε στο Κούλου (1928) ένα ερευνητικό ινστιτούτο ( Urusyati Himalayan Research Institute). Οι δραστηριότητες του ινστιτούτου περιελάμβαναν βοτανολογικές, εθνολογικές, γλωσσολογικές και αρχαιολογικές έρευνες.
Ο Ρέριχ πέθανε στο Κούλου το 1947. Η σωρός του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες σκορπίστηκαν στις πλαγιές των Ιμαλαΐων, που τόσο αγάπησε και τόσες φορές ζωγράφισε.

Advertisements